søndag 17. februar 2008

Bildegalleri fra Tanzaniaturen

Bente og Ingvild er nettopp ankommet Nairobi. Vi hadde 1 times stopp her før vi tok flyet videre til Dar. Spente jenter.
I denne bussen tilbrakte vi endel timer. Men se på alle de positive antennene...
Guiden vår : Ismael!

Tidligere har det blitt lagt ut litt bider fra de første dagene fra turen vår. Bl.a besøkte vi et barnehjem for aidssyke og hjemløse barn. Line er her sammen med to av barna. De synes det var veldig stas å bli tatt bilde av. I Bagamoyo ble det undervisning i afrikansk dans. Vegard kjøpte seg tromme som stinka ostepop...
I Bagamoyo fikk vi med oss et danseshow fra elever og lærere fra College of Art. Det var gøy å se på iveren og dansegleden afrikanere har. På bilde er det Mary (som eier stedet vi bodde på: Marys Nice place) som danset for oss. Her fikk hun med seg Rannveig.

I Bagamoyo var vi innom en barneskole. Vi fikk ta oss en titt på forskjellige klassetrinn. De yngste barna hadde vi med oss blyanter som vi delte ut. Her er det Bente som leverer til stor stas for barna. Kvinnene i Afrika er utrolig flotte. Alt som fraktes bæres på hodet. Her prøver Bente(f.h), Ingvild, Henriette og Odd Erling seg. Noen med mer hell enn andre...
Slik skal det gjøres...
På vei til Mikumi nasjonalpark ble det "selvsagt" motorstopp. Det medførte tilendel venting, som igjen førte til at jentene etterhvert måtte på do. Ei dame som bodde i området sa vi kunne bruke hennes mot betaling. Det var nok noen som vurderte om de virkelig måtte på do når de så jordhullet fullt av avfall og insekter. Men en opplevelse var det, og det er på slike måter man virkelig får sett hvordan mesteparten av menneskene bor.
På safarien fikk vi se det meste av dyrene vi ønsket å se. Elefanter, antiloper, sjiraffer, sebraer++. Vi var også veldig heldige og fikk se en løvefamilie på nært hold. De spaserte rolig ved siden av og forbi bussen vår.

En ape som satt ved veikanten.

Å reise på tur med 26 jenter krever tålmodighet. Feks blir det mye dopauser i løpet av en dag.

Her er to av "hjelpemannskapet" som var med oss på turen. De fikset, ordnet og var veldig hyggelige. Resten av gjengen fv er: Wanja, Roselind, Vegard, Ingrid, Maya, Nina, Anne-Bente og Hanna.

På kvelden på safarien fikk vi besøk av ei lokal dansegruppe. De var utrolig flinke. Det var dansere og musikere. Gøy å få med oss et skikkelig tradisjonelt afrikansk danseshow.

We are the world...

Siste dagen på safarien satt vi oss selvsagt fast. Det skjedde rett etter at vi hadde sett løvefamilien, så det var litt skummelt å gå ut av bussen. Men etter endel fram og tilbake opplegg, kom en jeep og hjalp oss opp.

I Dar Es Salaam var vi på et Arts&Crafts marked. Moro å få bruke litt penger og kjøpe noen suvenirer. De hadde masse fint og det gleder alltid jenters hjerter å få kjøpe litt ting og tang. DDette bildet er med alle elevene. Det er tatt i Dar Es Salaam før vi reiste over til Zanzibar.

På lørdagskvelden ankom vi Zanzibar. Jeg nevnte tidligere at båtturen tok på for endel. Det var mange som ble båtsyke... Kendwa Rocks var basen vår i 6 dager. Og dette stedet er vanskelig å forklare og må nesten oppleves. Det er et utrolig vakkert sted. Stranden her er kjent for å være den fineste på hele Zanzibar- og det sier litt:) Vi bodde i bongalower på denne stranden.
Monica var med på snorkling:)

Anette viser frem hvordan vaniljestenger vokser. Den røde prikken i pannen er fra en frukt som heter Lipstick og som leppestift lages av. Christina viser fram lipstick frukten.
På krydder turen fikk vi se og smake alt fra pepper, kanel til div frukter.

Selvsagt ble det tid for bading. Her har vi f.v: Anette, Henriette, Vegard, Rannveig og Birgitte.

Det var inn på turen å flette håret. Damene som arbeidet ble rike på oss...

Siste kvelden fikk vi med oss et akrobatisk danseshow. Det var ekstremt bra. Fytti for en spenst, mykhet og dyktighet.

Før solen går ned er det mange fiskere som er ferdig med arbeidsdagen.

Maya slapper av.
Tine gjør seg klar for afrikansk dans.

Danseundervisning på stranden.

Hele gjengen siste kvelden.

Lærerne: Mona, Odd Erling og Else-Linn takker for turen!