mandag 4. mai 2009

Vårtur til Fjordli!

30 april
Nå var det tid for vårtur, og 30 april reiste hele skolen til Fjordli. Da vi ankom hadde vi så vidt fått utdelt hytter, før middagen ble servert. Det var kjøttkaker på menyen, og mange tomme mager å fylle. Da middagen var svelgt og alle var mette, hadde vi noen timer på å slappe av og bli kjent med plassen. Det var blant annet båter vi kunne ta oss en ro-tur i, kanoer vi kunne padle i og et lam kalt tiss-bæsj. Naboen til leiren var en barnehage, noe som forklarer navnet til dette lammet.
Senere på kvelden reiste vi til Kråkenes fyr for å se på solnedgangen. I det vi kom fram var det blitt overskyet og solnedgangen foregikk bak alle skyene og var derfor ikke synlig for våre øyne. Men koste oss gjorde vi uansett.
Da vi kom tilbake til Fjordli fikk vi noe og knaske på, før vi heiv oss i soveposene våre.

1 mai
Så var det opp å hoppe kl 09.00 for å spise frukost. Denne dagen reiste vi til Selje for å se på et gammelt kloster som hadde mye forhistorie. Karen som guidet oss gjennom ruinene sjokkerte oss alle da han fortalte oss at han hadde levd i 78år.(!) Gamle mannen såg jo ut som han var rundt 64år (max). Han hadde nemmelig drukket av Sunniva kilden som skulle gjøre folk pene, unge og freshe. Det tok ikke mange minuttene før hele skolen satt å knelte forran Sunniva kilden og supte i seg "trylle-vannet".
I 14.00 tiden reiste vi tilbake til Fjordli for å spise fisk. Fisken smakte veldig godt og de aller fleste var fornøyde me dagen så langt. Senere lagde vi bål og grillet pølser og sjøl-fiska fisk. De som liker reker spiste reker og var fornøyd med det.

2 mai
Vi stod tidlig opp, spiste frokost og satte oss i bussene. Bussen tok opp på "kjærringa"( et 500m stup rett ned i havet), men vi var jo så klart like heldig med været denne dagen som på torsdag. Tåken var så tjukk at vi kunne ikke se mer en tre meter framfor oss. Så da vi kom fram til stupet såg vi inn i en hvit vegg av tåke og fikk ingen som helst følelse av at vi stod 500m.o.h. Vi snudde og gikk opp til bussen i kraftig motvind og "minusgrader". Det var iallefall grisekaldt. Bussen kjørte så videre ned til stranden og vi såg på bølgene og kirken som var et minnesmerke for hurtigruta som blei skutt ned av engelsk mennene under krigen. Vi reiste så opp til Olavskrossen for å ta et felles skolebilde. Det tok max 10min fra vi gikk ut av bussen til vi satt inni den igjen og var på vei tilbake til Fjordli. Der serverte de lapskaus og saft. Etter middag stod vaskebøtta og moppen å ventet på oss, og vi satte igang med nedvasking av hyttene vi hadde bodde i de siste nettene.
Da vi hadde vaska godt etter oss, reiste vi tilbake til Sunnfjord folkehøgskole.

Alt i alt var det en kjempe gøy tur, og en bra avslutning på skoleåret! :)